Často kladené otázky (FAQ)
SÚKROMNÉ UBYTOVANIE
Ako môžem nájsť ubytovanie na stránke?
- Jednoduché vyhľadávanie:
Hlavná stránka / Vo vyhľadávači vyberte druh ubytovania / Termín pobytu / Počet osôb / Miesto / Kliknite na "Hľadaj"
- Vyhľadávanie pomocou mapy:
Hlavná stránka / Vo vyhľadávači kliknite na "Vyhľadávanie pomocou mapy" / Kliknite na oblasť / Kliknite na riviéru / Kliknite na miesto / Kliknite na "Ukáž ponuku" u pravom dolnom rohu
- Detailné vyhľadávanie:
Hlavná stránka / Vo vyhľadávači kliknite na "Detailné vyhľadávanie" / Vyberte si z ponúknutých detailných parametrov / Kliknite "Hľadaj"
Ako môžem rezervovať ubytovanie?
- Urobte "Jednoduché vyhľadávanie" / Kliknite na "Detailná prezentácia" pri vybranom ubytovaní:
- Vo formulári"Kalkulácia/Rezervácia" vyplňte dátumy a počet osôb a kliknite na "Pokračuj" (Ak je to potrebné, môžete klikom na "Pridaj ďalšie jednotky" naraz vybrať a rezervovať viac ubytovacích jednotiek v jednom objekte.)
- Vyplňte osobné údaje(alebo sa prihláste cez Facebook/Google alebo ako Existujúci užívateľ) a kliknite na "Pokračuj"
- Ak máte dodatočné otázky alebo pripomienkyalebo chcete uviesť, že ste rezerváciu urobili na niečie odporúčanie, napíšte Vašu správu a označte, že súhlasíte so Všeobecnými podmienkami. (Ak nemáte žiadne dodatočné otázky alebo pripomienky, odporúčame, aby ste priestor pre pripomienky nevypĺňali, pretože tak bude Vaša požiadavka rýchlejšie spracovaná!)
- Kliknite na "Pokračuj"
- Vaša rezervácia je úspešne prijatá a Vy ju hneď môžete uhradiť kreditnou kartou(Visa/Mastercard)! Ak za rezerváciu nechcete platiť ihneď alebo nechcete platiť kreditnou kartou, v priebehu niekoľkých minút e-mailom dostanete pokyny na úhradu rezervácie
- Kedykoľvek počas vypĺňania rezervačného formulára na linku "Detailná kalkulácia" nájdete detailné vyúčtovanie ceny a dynamiku platby. Ak Vám je potrebná naša pomoc, kontaktujte nás na čísle 00385 21 456 456, kliknite na "Kontakt" na vrchu stránky a vyplňte formulár s Vašou požiadavkou alebo nám pošlite e-mail na info@adriatic.hr
PRIPOMIENKA: Ak v detailnej prezentácii ubytovacej jednotky nevidíte ceny (pomlčky namiesto cien) alebo nie je dostupný formulár "Kalkulácia/Rezervácia", dané ubytovanie je v tej chvíli stiahnuté z predaja, avšak môže byť opäť dostupné už o niekoľko dní. Vráťte sa opäť na našu stránku alebo nás kontaktujte prostredníctvom online chatu, telefonicky alebo e-mailom. Naši pracovníci z oddelenia zákazníckej podpory Vám radi poskytnú požadované informácie!
Ako môžem potvrdiť rezerváciu - čo a kedy musím zaplatiť?
Pre potvrdenie rezervácie je potrebné uhradiť požadovanú akontáciu – niekedy to môže byť celá čiastka rezervácie, ale väčšinou je potrebné ako akontáciu uhradiť približne tretinu celkovej ceny rezervácie a zvyšnú čiastku hradíte po príchode do objektu priamo prenajímateľovi.
Ak ste pri zadávaní rezervácie ihneď uskutočnili aj platbu kreditnou kartou, môžete z Vašej strany rezerváciu považovať za potvrdenú! Platbu z Vašej karty stiahneme len vtedy, ak rezerváciu potvrdí aj prenajímateľ.
Ak ste platbu kreditnou kartou neuskutočnili pri zadávaní rezervácie, akontáciu môžete uhradiť v lehote 24 hodín od potvrdenia dostupnosti. Všetky údaje potrebné pre uskutočnenie platby Vám pošleme e-mailom na adresu, ktorú ste uviedli pri zadávaní Vašej rezervácie.
Po pripísaní Vašej platby na náš účet Vám e-mailom pošleme Voucher - potvrdenie o zakúpenej službe - s kontaktnými informáciami o prenajímateľovi.
Kedy je rezervácia potvrdená?
Po pripísaní Vašej platby na náš účet Vám e-mailom pošleme Voucher - potvrdenie o zakúpenej službe - s kontaktnými informáciami o prenajímateľovi.
Voucher je potrebné vytlačiť a zobrať si so sebou na dovolenku. Po príchode do rezervovaného objektu ho predložíte prenajímateľovi ako dôkaz o potvrdenej a uhradenej rezervácii. Nezabudnite požiadať prenajímateľa, aby Vám na Vašej kópii vouchera svojim podpisom potvrdil prijatie zvyšnej čiastky rezervácie!
Akým spôsobom sa platí rezervácia?
Platba sa uskutočňuje výlučne v eurách, okrem klientov z Chorvátska, ktorí platia protihodnotu v kunách v prepočte podľa kurzu na deň platby (stredný kurz HNB):
- Kreditnou kartou(Visa/MasterCard/Maestro) môžete platiť ihneď po zadaní rezervácie alebo prostredníctvom linku, ktorý Vám pošleme e-mailom spolu s pokynmi na úhradu
- Bankovým prevodom: Všetky údaje, ktoré potrebujete pre uskutočnenie platby Vám pošleme e-mailom na adresu, ktorú ste uviedli pri zadaní rezervácie
Ako môžem získať adresu a kontakt na prenajímateľa?
Rezervácia je potvrdená po uhradení akontácie. Cestovná kancelária Vám ako potvrdenie o rezervácii ubytovacích služieb v čo najkratšom čase e-mailom pošle Voucher so všetkými kontaktnými údajmi prenajímateľa a objektu, v ktorom budete ubytovaní.
Musím kontaktovať prenajímateľa? Ak áno, kedy?
Bolo by vhodné, aby ste pred príchodom kontaktovali prenajímateľa. Vo voucheri bude uvedený kontakt na prenajímateľa, presné GPS súradnice objektu a QR kód, pomocou ktorého si môžete prevziať pokyny na príchod do objektu.
Váš príchod do objektu môžete nahlásiť aj SMS správou alebo telefonicky a od prenajímateľa si môžete prípadne vyžiadať aj dodatnočné informácie o ubytovaní, ktoré Vás zaujímajú.
Ako môžem stornovať alebo zmeniť rezerváciu?
Ak chcete zmeniť alebo stornovať rezervované ubytovanie, musíte to urobiť písomne (e-mailom).
Zmena parametrov rezervácie po príchode do rezervovaného ubytovania nie je možná. Pri zmene alebo stornovaní rezervácie sa najčastejšie účtuje administratívny poplatok alebo storno poplatok.
Musím platiť poplatok za zrušenie alebo zmenu rezervácie? Ak áno, v akých prípadoch?
Pri zmene rezervácie - v závislosti od termínu, kedy k zmene dôjde - cestovná kancelária účtuje administratívny poplatok.
Pri zrušení rezervácie sa - v závislosti od termínu, kedy k zrušeniu dôjde - taktiež účtuje percentuálny storno poplatok.
Všetky poplatky sú uvedené v článku "PRÁVO KLIENTA NA ZMENY A NA ODSTÚPENIE OD ZMLUVY" vo všeobecných podmienkach.
Konkrétne Podmienky pre zmenu a zrušenie rezervácie za Vašu rezerváciu budú uvedené vo voucheri.
Koho môžem kontaktovať, ak mi prenajímateľ nemôže poskytnúť rezervované ubytovanie?
Ak klient po príchode do objektu ustanoví, že mu prenajímateľ nemôže poskytnúť rezervovanú ubytovaciu službu, potrebné je, aby klient kontaktoval cestovnú kanceláriu. Cestovná kancelária klientovi ponúkne náhradné ubytovanie v rovnakej alebo vyššej kategórii. Chceme však zdôrazniť, že k takýmto situáciam dochádza len výnimočne.
Ak cestovná kancelária nemôže klientovi ponúknuť náhradné ubytovanie, klient má právo na vrátenie 100% uhradenej platby. Ak je klientovi vrátená uhradená platba, klient nemá právo požadovať dodatočné odškodnenie za akékoľvek ďalšie náklady spojené s jeho rezerváciou.
Čo sa stane, ak prenajímateľ zruší moju rezerváciu?
Cestovná kancelária je povinná všetkých klientov, ktorí platbou akontácie potvrdili svoju rezerváciu, informovať o zmene rezervácie alebo o jej zrušení ihneď po nastaní mimoriadnych okolností a ponúknuť im náhradné riešenie (nové ubytovanie, náhradný termín, vrátenie platby...), a to v závislosti od momentu, kedy sa problém objavil. V takom prípade klient samozrejme neplatí žiadne storno poplatky!
Ako môžem napísať hodnotenie objektu?
Celkové hodnotenie pobytu v objekte, ktorý ste si rezervovali prostredníctvom CK Adriatic.hr, môžete napísať pomocou personalizovaného linku, ktorý Vám pošleme po skončení Vašej dovolenky. Všetky hodnotenia klientov sú viditeľné v prezentácii príslušného ubytovania.
Váš názor na služby našej cestovnej kancelárie môžete napísať do našej Knihy hostí.
Je platba kreditnou kartou bezpečná?
Všetky údaje o kreditných kartách sú chránené a môžu byť použité výlučne pri jednorázovej úhrade rezervácie, v súlade so Všeobecnými podmienkami poskytovania ubytovacích služieb.
Všetky údaje o kreditných kartách sa posielajú priamo do fakturačného systému a neukladajú sa v databázach cestovnej kancelárie.
Ako sa môžem prihlásiť alebo registrovať na stránke?
Ak sa pri vyhľadávaní ubytovania na našej stránkde nemôžete rozhodnúť pre rezerváciu jedného z nich alebo ak chcete konečné rozhodnutie urobiť až neskôr, odporúčame Vám, aby ste sa zaregirstrovali na našej stránke a vytvorili si svoj zoznam najzaujímavejších objektov z našej ponuky.
Ako náš registrovaný užívateľ môžete:
- ukladať obľúbené objekty do "Môjho výberu", kde zostanú uložené, až kým ich nevymažete
- klikom na "Porovnanie" rýchlo a jednoducho porovnávať uložené objekty
- získať vernostnú zľavu pri druhej a všetkých neskorších rezerváciach
- komentovať a hodnotiť objekt, v ktorom ste boli ubytovaní, a tak svoje dojmy podeliť s ostatnými klientmi
Potrebujem pre vstup do Chorvátska vízum?
Niektorí z našich klientov, napríklad občania Ruska a Ukrajiny, od vstupu Chorvátska do Európskej únie musia pre pobyt v Chorvátsku alebo pre tranzit cez Chorvátsko podať žiadosť o vydanie turistického alebo tranzitného víza. Detaily o procedúre vydávania víz môžete nájsť na nasledujúcom linku: ako získať chorvátske vízum.
Všetci klienti CK Adriatic.hr, ktorí pre pobyt v Chorvátsku potrebujú vízum, môžu požiadať o refundáciu poplatkov za vízum. Zistite všetko o vrátení poplatkov za vízum.
MAJÁKY
Čo si zobrať so sebou?
Klienti si musia so sebou priniesť potraviny a koreniny, dodatočné uteráky, kuchynské utierky, zápalky na zapálenie sporáka, čistiace prostriedky a všetko ostatné potrebné na pobyt v apartmáne.
Ako je organizovaná dodávka potravín?
Do majákov Savudrija, Veli Rat a Struga je možná dodávka potravín za príplatok. Po predchádzajúcom dohovore je dodávka potravín možná aj do májákov Sv. Ivan na pučini, Porer a Prišnjak. Sušac a Palagruža sa nachádzajú v šírom mori, klienti si preto musia potraviny zabezpečiť pred odchodom na maják.
Čo ak klient bude potrebovať rýchlu lekársku pomoc?
Ubytovanie v majákoch, ktoré sa nachádzajú na vzdialených ostrovoch odporúčame len zdravým osobám. Pre klienta, ktorý potrebuje rýchlu lekársku pomoc prichádza rýchloloď alebo helikoptéra, ktorá ho prepraví do najbližšej nemocnice. Vo všetkých majákoch existujú VHF rádiostanice, pomocou ktorých sa môže privolať rýchla pomoc alebo požiadať o lekársku radu prostredníctvom núdzového kanála 16 (tzv. kanál istoty).
Býva správca majáku v majáku?
Vo všetkých majákoch, okrem Prišnjaka, bývajú správcovia majákov so svojimi rodinami.
Je možné prenajať si čln?
Ak vlastníte povolenie na vedenie motorových plavidiel, môžete si, po predchádzajúcom dohovore so správcom majáku, prenajať jeho čln.
PRENÁJOM PLAVIDIEL
Ako zostaviť posádku plavidla?
Pri zostavovaní posádky, ktorá bude musieť fungovať v podmienkach odlišných od každodenného života, je potrebné vziať do úvahy viacero skutočností. Skupina by mala mať podobné predstavy o tom, ako by mal vyzerať plán plavby a výber destinácie, pomer aktívnosti a oddychu, plavby a pobytu v maríne a pod.
Ak si prenajímate plavidlo bez skippera, vopred určite, kto bude vedúci a kto bude robiť dôležité rozhodnutia v sporných a nebezpečných situáciách. Osoba, ktorá prevezme kormidlo, musí mať, na základe doterajších skúseností a odbornosti, úplnú dôveru a úctu všetkých členov skupiny.
Ak členovia Vašej skupiny vidia budúcu plavbu diametrálne odlišným spôsobom, radíme Vám, aby ste sa už na samom začiatku rozdelili na dve skupiny a vyhli sa pokazenej dovolenke.
Ktoré obdobie je najvhodnejšie pre plavbu po Jadrane?
Po Jadrane sa môžete plaviť počas celého roku. Výber termínu plavby preto prispôsobte svojim prioritám a nautickým schopnostiam.
Ak sa chystáte na svoju prvú plavbu, leto je pre Vás najlepšie obdobie, pretože pravdepodobnosť zlého počasia, ktoré by si od Vás vyžadovalo osobitné skúsenosti a znalosti vedenia plavidla, je minimálna. Zimné obdobia je ideálne pre skúsených moreplavcov, ktorí túžia po dobrodružstve.
Ak chcete okrem plavby zažiť aj atmosféru jadranských miest, navštíviť kultúrno-umelecké podujatia a nočné kluby, potom je leto určite najlepšou voľbou. Jar a jeseň sú ideálnym obdobím pre tých, ktorí sa chcú kúpať v ešte vždy teplom mori a zároveň sa vyhnúť letným zápcham.
Ak je pre Vás najdôležitejšie slnečné počasie, ideálne obdobie pre Vás bude júl a august. Týmto mesiacom sa však vyhýbajte, ak je pre Vás pri výbere termínu plavby najdôležitejším kritériom cena.
Ako vybrať akvatórium a naplánovať trasu plavby?
Výber akvatória prispôsobte Vašim želaniam a možnostiam.
Ak ste začiatočník, vyberte si známe, už overené trasy v menej veterných oblastiach a s členitým pobrežím, ktoré Vám poskytne bezpečný úkryt v maríne, prístave alebo v zátoke do ktorej môžete doplávať za maximálne 2 hodiny.
Ak má Vaša expedícia prevažne potápačský alebo športovo-rybársky charakter, overte si, ktorá časť Jadranu Vám môže poskytnúť najviac možností vzhľadom na Vaše požiadavky. Osobitnú pozornosť venujte zabezpečeniu všetkých potrebných dokumentov a povolení. Oboznámte sa taktiež so zónami, v ktorých je rybolov a potápanie zakázané.
Po vybraní akvatória je vhodné naplánovať si aj denné trasy plavby. Odporúčame Vám, aby ste sa pridržiavali základného pravidla že na plavbu do najvzdialenejšieho miesta nesmiete spotrebovať viac ako tretinu času, ktorý máte k dispozícii. Takto si budete môcť vychutnať miesta, ktoré navštívite a zároveň sa načas vrátiť do materského prístavu. Nezabudnite, že pokuty za nedodržanie termínu návratu plavidla sú vysoké.
Na základe akých kritérií vybrať plavidlo?
Večná dilema - plachetnica alebo motorová jachta?
Ak máte záujem o dynamickú dovolenku, ak chcete prejsť veľké vzdialenosti a čo najviac vidieť, určite je pre Vás správnou voľbou motorová jachta. Ak však dávate prednosť pomalému hojdaniu sa na vlnách a užívaniu v pôvaboch plavby, vyberte si plachetnicu.
Rozpočet je často faktor, ktorý zužuje možnosť výberu. Ak je Váš finančný rozpočet skromnejší, vyhnite sa rezervácii motorovej jachty, pretože ony sú pravými požieračmi paliva.
Ak sa plánujete plaviť po Jadrane v júli alebo v auguste, odporúčame Vám, aby ste si svoje plavidlo zarezervovali najneskôr do konca apríla. Záujem o plavidlá je totiž veľmi veľký a tie najlepšie sa rezervujú veľmi rýchlo.
Pokiaľ ide o kvalitu rezervovaného plavidla, odporúčame, aby ste si medzi plavidlami rovnakého typu a rovnakého výrobcu vždy vybrali novšie plavidlo, a to hlavne vtedy, ak ide o Vašu prvú plavbu. Novšie plavidlo Vám dáva väčšiu záruku bezproblémovej dovolenky.
Čo obsahuje zmluva o prenájme plavidla?
Aby zmluva o prenájme plavidla bola platná a slúžila svojmu účelu, musí obsahovať nasledujúce časti:
* obvyklé údaje o zmluvných stranách: o charterovej spoločnosti a o osobe, ktorá si prenajíma plavidlo. Ak prenajímateľ plavidla nie je zároveň aj skipperom, skipper sa uvádza osobitne, spolu so všetkými dôležitými údajmi o povolení, ktoré ho oprávňujú k riadeniu plavidla,
* predmet zmluvy (predmetné plavidlo so všetkými podstatnými charakteristikami),
* presnú cenu prenájmu plavidla a presnú výšku kaucie s jasne určenými podmienkami a spôsobmi platby. Taktiež musia byť výslovne uvedené aj všetky ostatné doplnky, ktoré si prenajímateľ zakúpil, napr. prívesný motor, gumený čln, spinaker atď. s príslušnými cenami,
* termín prenájmu s presnými dátumami a časmi, kedy je možné plavidlo prevziať a dokedy sa musí vrátiť do materského prístavu,
* materský prístav, resp. prístav, v ktorom sa plavidlo odovzdá v prípade «one way chartera»,
* presný počet osôb, ktoré si plavidlo prenajímajú, resp. počet osôb, ktoré budú ubytované na plavidle.
Pripomíname, že na našich internetových stránkach je zmluva o prenájme plavidla dostupná vo forme Všeobecných podmienok prenájmu plavidiel. Vzhľadom na to, že rezervácia plavidiel sa uskutočňuje on-line, resp. zmluva o spolupráci sa uzatvára na diaľku, nie je možné formálne podpísať zmluvu. Úhradou rezervácie klient potvrdzuje, že sa oboznámil so Všeobecnými podmienkami prenájmu plavidiel, a že s nimi v úplnosti súhlasí. Obsah Všeobecných podmienok prenájmu plavidiel je po zaplatení rezervácie plne záväzný tak pre klienta, ako aj pre cestovnú kanceláriu.
Ihneď po prijatí úhrady za rezerváciu na účet cestovnej kancelárie, cestovná kancelária zasiela klientovi voucher, v ktorom sú osobitne vyznačené všetky podstatné časti zmluvy o prenájme plavidla. Na základe vouchera si klient po príchode do materského prístavu prevezme prenajaté plavidlo.
Čo je potrebné vziať so sebou na plavbu?
Nasleduje detailný zoznam "vecí", ktoré by ste mohli potrebovať počas plavby, resp. "vecí", ktoré by bolo vhodné mať v prípade potreby po ruke. Pripomíname, že jednotlivé plavidlá majú niektoré z uvedených položiek zahrnuté v základnej cene, avšak väčšina položiek sú veci osobnej potreby. Našou povinnosťou je, aby sme Vás na ne upozornili, konečné rozhodnutie však musíte urobiť Vy.
Doklady, telefónny adresár a platobné prostriedky
* voucher alebo zmluva o prenájme plavidla
* osobné doklady (pas, občiansky preukaz, vodičský preukaz a doklad o zdravotnom poistení)
* osvedčenie o spôsobilosti na vedenie lode
* osobné poistenie
* ostatné doklady (potápačské, rybárske,...)
* osobný telefónny adresár s osobitne zvýraznenými číslami, ktoré v prípade potreby môžete volať bez ohľadu na pracovný čas a ktorý zahŕňa aj telefónne čísla správ prístavov a Vašej charterovej spoločnosti.
* peniaze (kreditné karty, šeky, hotovosť)
Oblečenie a obuv
* oblečenie na plachtenie
* zimná bunda
* komplet teplého oblečenia
* komplet letného oblečenia
* športové oblečenie
* plachtárske rukavice (bez prstov)
* plachtárska čiapka so šiltom na ochranu pred slnkom
* zimná čiapka
* gumené čižmy
* ľahké lodné topánky alebo športová obuv
* obuv na pevninu
* plavky
Predmety osobnej potreby
* vlastná záchranná vesta
* slnečné okuliare
* náhradné kontaktné šošovky, ak ich používate
* maska
* plutvy
Osobná hygiena
* potreby na osobnú hygienu
* uteráky na osobnú hygienu
* uteráky na kúpanie
* papierové vreckovky
* toaletný papier
* krém alebo olej na opaľovanie (s čo najvyšším ochranným faktorom)
* prostriedky na ochranu pred hmyzom
Prostriedky prvej pomoci a lieky
* obväzy a gáza
* náplaste
* dezinfekčné prostriedky
bolo by vhodné, aby ste na palube mali okrem liekov, ktoré každodenne užívate, aj lieky proti:
* nevoľnosti
* žalúdočným ťažkostiam
* črevným problémom
* zápalu hrdla
* kašľu
* vysokej teplote
* alergii
Jedlo a nápoje
Bez ohľadu na spôsob stravovania, pre ktorý sa rozhodnete (stravovanie v pobrežných reštauráciách alebo príprava jedla na lodi), Vám odporúčame, aby ste si so sebou zobrali dostatočné množstvo nápojov a koreniny, resp. niektoré z nasledujúcich potravín, ktoré sa Vám vždy zídu:
* cukor
* soľ
* korenie
* ocot
* olej
* cestoviny
* hotové polievky
* múka
* vajíčka
* mlieko
* káva
* trvanlivý chlieb
A samozrejme, v žiadnom prípade sa nezabudnite zásobovať potrebným množstvom pitnej vody!
Ostatné
* vlastný komplet nautických potrieb a nautických máp (ak ich máte)
* ručný GPS (ak ho máte)
* osobný kompas (ak ho máte)
* ďalekohľad
* potreby na športový rybolov (na podvodnú pušku musíte mať povolenie)
* námorní sprievodcovia, turistické prospekty alebo akákoľvek iná literatúra, ktorá Vám môže poskytnúť užitočné informácie o akvatóriu, ktoré ste si vybrali
* prostriedky na umývanie riadu
* prostriedky na udržiavanie hygieny sociálnych zariadení
* prostriedky na čistenie lode
* prostriedky na dezinfekciu pitnej vody
* sada užitočného náradia
* sada ostrých nožov
* nožnice
* šicie potreby
* murárske rukavice (pre ľahšie narábanie s kotvou)
* lampáš na batérie
* zápalky (zapaľovač)
* sviečky
* budík
* mobilný telefón s 12 V nabíjačkou na batérie...
* fotoaparát alebo videokamera
* prenosný rádio-magnetofón
* kazety alebo CD s hudbou, ktorú počúvate
* ak bude na lodi nejaký hudobník, vezmite so sebou aj nástoj, na ktorý hrá
* rôzne spoločenské hry
* zábavná a oddychová literatúra
Je potrebné, aby sa pri preberaní plavidla zložil depozit?
Pri preberaní kľúčov od prenajatého plavidla je potrebné veliteľovi základne odovzdať stanovenú finančnú čiastku, ktorá slúži ako depozit na pokrytie prípadných škôd na plavidle alebo jeho vybavení, ktoré môžu vzniknúť počas trvania Vášho prenájmu.
Pripomíname, že charterová cestovná kancelária Vás môže zaťažiť len do výšky zloženej kaucie, a to bez ohľadu na výšku spôsobenej škody. Zvyšnú čiastku hradí poisťovacia spoločnosť.
Kauciu je teoreticky možné uhradiť viacerými spôsobmi: v hotovosti, kreditnou kartou, cestovnými šekmi alebo eurošekmi, prípadne bankovým prevodom, avšak charterová cestovná kancelária obvykle ponúka len niektoré z uvedených možností. Nezriedka je spôsob úhrady kaucie, ktorému dávate prednosť, zároveň jedným z faktorov, ktoré ovplyvnia výber Vašej tohtoročnej partnerskej charterovej cestovnej kancelárie.
Samozrejme, kauciu skladáte až vtedy, keď sa osobne uistíte, že stav plavidla a jeho vybavenia v úplnosti zodpovedá internetovej prezentácii, resp. tomu, čo Vám ponúkol vedúci charterovej základne. Ak plavidlo vrátite bez akýchkoľvek následných poškodení alebo strát na vybavení, kaucia Vám bude po check-out-e v plnej výške vrátená.
Na čo treba dať pozor pri preberaní plavidla?
Aby bola bezpečnosť osôb a plavidla počas plavby čo najvyššia, je potrebné, aby ste pri preberaní plavidla venovali pozornosť, skontrolovali a prezreli:
Plavidlo zvonka
* či má viditeľné poškodenia, napr. škrabance alebo údery na trupe, bokoch a palube
* skontrolujte stĺpiky zábradlia a overte si, či nie sú ohnuté, resp. či majú celé podstavce
* skontrolujte bočné a kormové odrazníky na ochranu lode
* skontrolujte napätosť zábradlových železných povrazov
* skontrolujte kotvu a elektrický naviják a overte si, či je druhý koniec kotvového lana upevnený v kotvovom skladišti. Poznačte si dĺžku kotvového lana, vyskúšajte kotvový naviják, informujte sa, či má plavidlo rezervnú kotvu a kde sa nachádza
* ak si prenajímate aj gumený čln, tiež ho skontrolujte, pričom sa osobitne zamerajte na bezchybnosť prívesného motora a vesiel
Vybavenie paluby
* vyskúšajte navijáky tak, že rukou otočíte každý naviják. Navijáky sa musia otáčať hladko. Poznačte si, koľko kľúk navijákov ste prevzali!
* vyskúšajte sťažňové kladkostroje, bočné behúne rolovacej genovy, behúň hlavnej lodnej plachty
* skontrolujte stopery
* postavte sa k sťažňu a pozrite sa nahor pozdĺž sťažňa a ramien, pričom si všimnite, či je sťažeň rovný a či sú ramená kolmé na sťažeň
* skontrolujte, aby sťažňové laná neboli príliš voľné
* kvôli plavbe lode pod mostami si poznačte výšku sťažňa od hladiny mora
* na plachetnici rozviňte plachty a skontrolujte, či nie sú poškodené
* skontrolujte zdviháky plachiet a laná na spúšťanie plachiet. Potrebné je, aby neboli viditeľne poškodené, resp. rozleptané.
* zatočte kormidlo doľava a doprava, aby ste si overili, že nemá voľný chod
Kormové skladiská
* prepočítajte laná na pripútanie k brehu a posúďte, či ich je dostatok
* prepočítajte dodatočné odrazníky na ochranu lode a zapíšte ich
* skontrolujte hák na priťahovanie a odstrkovanie lode (mezomarin)
* overte si, či sa na lodi nachádza nádoba na naberanie vody
* skontrolujte vybavenie na čistenie lode
* overte si, či je k dispozícii hadica na vodu a skontrolujte, či je holander na mieste
* nezabudnite na kábel na pripojenie k elektrickej sieti, ak má plavidlo možnosť plnenia batérií
* skontrolujte pumpy na odčerpávanie vody
Motor a batérie
* pokiaľ ide o motor, v každom prípade treba skontrolovať technické pokyny v lodnej knihe. Ak Vám niečo nie je jasné, žiadajte si vysvetlenie alebo predvedenie. Bez ohľadu na technické pokyny treba na mieste vykonať nasledujúce činnosti:
* naštartovať motor, aby ste si overili, že motor štartuje ľahko a na prvý pokus
* vyskúšajte riadiacu páku (dopredu-dozadu). Musí byť mäkká.
* určite požiadajte o nahliadnutie do motora, informujte sa o spôsobe odvzdušňovania, výmene kompresoru hladenia, či sú k dispozícii dekompresné ventily a kde sa nachádza náhradný olej
* overte si, či je v súlade so zmluvou nádrž naplnená palivom. Pripomíname, že je vhodné vyhýbať sa situáciám, v ktorých sa hladina paliva znižuje pod 1/3 kapacity nádrže
* opýtajte sa, kde sú batérie, aká je ich kapacita a ako sa používajú
Bezpečnostné vybavenie
* overte si, či má loď samonafukovaciu záchrannú kompu a aký dátum kontroly použitia je na nej označený
* overte si, či má plavidlo signálne rakety a či aspoň 6 z nich je červených
* zistite, kde sa nachádzajú hasiace prístroje a aký dátum kontroly spotreby je na nich označený
* overte si, či počet záchranných viest zodpovedá počtu členov posádky. Ak sa s Vami plavia aj malé deti, požadujte, aby ste mali k dispozícii osobitné detské záchranné vesty a záchranné koleso so svetlom
* ak si prenajímate plachetnicu, overte si, či sa na palube nachádzajú záchranné vesty so skobami, ktoré v prípade nepriaznivých poveternostných podmienok umožňujú bezpečnejšiu prácu na palube
* overte si, či má loď špeciálne sedadlo, resp. vestu pre prácu na sťažni
Prístroje
* zapnite všetky navigačné zariadenia, aby ste si overili, či fungujú bezchybne a osobitnú pozornosť venujte kompasu, radaru, GPS, ploteru a VHF rádiostanici
* zapnite a skontrolujte signálne svetlá pre nočnú plavbu a pre plavbu v sťažených poveternostných podmienkach (červené, zelené a biele signálne svetlo)
* informujte sa, kde sa nachádzajú poistky elektrických prístrojov a skontrolujte, či je na každej poistke uvedené, na čo slúži
* skontrolujte, či sa na lodi nachádza prípojka zapaľovača cigariet, ktorá okrem iného slúži aj na nabíjanie mobilných telefónov, resp. ako zdroj elektrickej energie pre ostatné elektrické prístroje
* skontrolujte, či máte k dispozícii sadu námorných máp a rysovacie potreby, resp. potreby na určovanie polohy na mape (trojuholník, kružidlo, ceruzka a guma)
* ak je k dispozícii aj rádio-magnetofón zabudovaný na lodi, skontrolujte aj ten
* informujte sa, na ktorých rádio staniciach a o koľkej sa vysiela predpoveď počasia
Vnútorné vybavenie plavidla
* skontrolujte, či nábytok alebo vnútorné vybavenie plavidla nemá viditeľné poškodenia
* informujte sa, kde sa nachádza nádrž na vodu a akým spôsobom sa plní
* skontrolujte bezchybnosť plynového variča, spôsob akým sa zapína a kde sa skladuje plynová fľaša
* skontrolujte bezchybnosť chladničky
* prezrite toalety a sprchovacie kabíny
* prezrite kajuty a skontrolujte, či je pre každého člena posádky dostatok posteľnej bielizne a diek
* skontrolujte, či je dostatok kuchynského riadu a príborov a nezabudnite na otvárač fliaš a konzerv
* vyskúšajte vnútorné osvetlenie
* skontrolujte okná a stropné poklopce, zamerajte sa predovšetkým na ich otváranie/zatváranie a dobré tesnenie. Osobitne venujte pozornosť zatváraniu dvier na kabínach a rôznych skrinkách, aby ste sa vyhli ich búchaniu počas plavby, resp. za zlého počasia.
Aké povinné vybavenie musí mať plavidlo?
Pri preberaní plavidla je vždy potrebné preveriť vybavenie, ktoré je súčasťou plavidla a prekontrolovať jeho funkčný stav. Uvádzame povinné vybavenie, ktoré podľa Vyhlášky o lodiach musí mať každé charter plavidlo, ako aj vybavenie, ktoré by bolo pre každý prípad vítané:
Navigačné pomôcky
* námorné mapy
* lodivodný sprievodca
* zoznam majákov
* turistickí sprievodcovia alebo akékoľvek iné prospekty oblastí, ktorými prechádzate
* GPS, alebo podľa možnosti GPS s ploterom
Vybavenie plavidla
* kotva a pomocná kotva s kotvovým lanom s dĺžkou cca 50 m
* tri laná na viazanie lode
* rezervná ručná páka, ak má plavidlo kormidlo
* stĺpik na viazanie lode
* veslá
* hák na priťahovanie alebo odstrkovanie lode (mezomarin)
* kompas s osvetlením
* predpísané svetlá
* lampáš na batérie
* siréna
* VHF rádiostanica
Bezpečnostné vybavenie
* záchranné vesty (počet viest závisí od kapacity plavidla)
* záchranné vesty vhodné pre deti
* záchranné koleso so zabudovaným svetlom a lanom s dĺžkou 25 m
* signálne fakle (minimálne šesť červených)
* radarový reflektor
* pumpa na odčerpávanie vody
* hasiaci prístroj
* bezpečnostná kompa
Prvá pomoc
Podľa zákona všetky plavidlá dlhšie ako 5 m povinne musia mať príručnú lekárničku s nasledujúcim obsahom:
* obväzy
* sterilné kompresné obväzy a gázy
* vata
* vodovzdorná náplasť
* obyčajná náplasť
* bezpečnostné ihly
* trojrohá šatka
* alkohol
* amoniak na neutralizáciu popálenín medúzami alebo ubodnutí jedovatými rybami
* lokálne anestetikum na rany v spreji (v Chorvátsku napr. geokorton)
* rybia masť na spáleniny od slnka a rany vzniknuté v dôsledku nepozornosti alebo neodborného narábania so strojmi, ktoré sa zahrievajú
* lieky proti teplote (v Chorvátsku napr. andol)
* lieky proti nevoľnosti (v Chorvátsku napr. baralgin)
Chýbajúca predpísaná lekárnička alebo lekárnička, ktorá nemá predpísaný obsah, je porušením predpisov, čo má za následok peňažnú pokutu.
Náradie, náhradné diely a ostatné vybavenie
Všetko náradie by sa malo nachádzať na jednom mieste, a to pokiaľ je možné v skrinke, ktorá by mala obsahovať:
* kombinačné kliešte
* sadu kľúčov
* príručnú sadu na opravu plachty
* silikón
* izolačnú pásku
Náhradné diely
* lopatkové koleso
* olejové a palivové filtre
* remeň alternátora
* náhradné sviečky pre prívesný motor
* motorový olej
* poistky
* adaptéry
* zástrčky
Z ostatného vybavenia osobitne vyberáme:
* nádobu, v ktorej budete zachytávať odpadový olej
* pílu alebo nožnice na železo (ak by bolo potrebné rezať železné lano sťažňa)
* sekeru a námornícky nôž
Na čo treba dať pozor počas plavby?
Aby plavba prebehla v najlepšom poriadku, odporúčame Vám, aby ste včas venovali pozornosť nasledujúcim detailom:
* každý deň kontrolujte hladinu oleja v motore, a to obzvlášť vtedy, ak súčasne používate plachty aj motor. V takýchto situáciách motor pracuje pod spádom, pričom sa zvyšuje spotreba oleja. Odporúča sa nepoužívať motor, ak je sklon plavidla vyšší ako 20 stupňov.
* postarajte sa, aby hladina pohonných hmôt v nádrži neklesla pod 1/3.
* po naštartovaní motora preverte, či motor vypúšťa vodu cez výfuk, aby ste sa uistili, že chladiaci systém funguje bezchybne.
* v marínach a prístavoch venujte osobitnú pozornosť lanám. Kvôli chvíli nepozornosti sa lano veľmi ľahko zamotá do lodnej skrutky a odmotávanie môže trvať aj niekoľko hodín. Ak ste pri zachytení sa o lano mali zaradenú rýchlosť, mohlo dôjsť k poškodeniu hriadele a nosičov motora.
* s elektrinou narábajte racionálne. Kým ste na pevnine, na osvetlenie a chladničku používajte výhradne servisnú batériu, nepoužívajte nadbytočné svetlá a «požierače elektriny» sa snažte používať len vtedy, keď je motor v chode. Pripomíname, že pri úplnom vybití batérií nebudete môcť naštartovať motor.
* s pitnou vodou zaobchádzajte racionálne a kým to možnosti dovoľujú prednostne používajte morskú vodu.
* vždy sledujte hĺbku mora, aby ste nepoškodili kýl lode. Uviaznutie na plytčine alebo náraz o dno nie sú ospravedlnením prípadne vzniknutej škody.
* plachty spustite hneď, keď je to potrebné, pretože nekôr môže byť neskoro.
* pred samotným začiatkom plavby sa dohodnite na pravidlách správania sa, ktoré musia bez výnimky dodržiavať všetci členovia posádky.
* zatvárajte za sebou lodné dvere a dvere na skriniach alebo ich zabezpečte závorou.
* pred začiatkom plavby si overte, či sú všetky okná a poklopce zatvorené. Rovnaký je aj postup s ventilmi na toaletách.
* v prístavoch a marínach nikdy nepoužívajte toalety. Zakazuje to zákon a za jeho porušenie sú stanovené vysoké pokuty. Ak kotvíte v nejakej zátoke, toalety používajte až vtedy, keď sa ubezpečíte, že v blízkosti sa nenachádzajú žiadni plavci.
* osobitnú pozornosť venujte čistote a poriadku na lodi. Každý sa musí starať o čistotu svojich miestností a o hygienu a poriadok v spoločných priestoroch sa starajte spoločne. Na lodi treba dodržiavať pravidlo, že predmet, ktorý ste si vzali, vrátite po jeho použití na miesto, odkiaľ ste ho zobrali. Loď, na ktorej panuje neporiadok, jednoducho nefunguje. Starajte sa o plavidlo a plavidlo sa bude starať o Vás.
Čo sa od klienta očakáva pri odovzdávaní plavidla?
Všetko, čo ste Vy očakávali od charterovej cestovnej kancelárie pri preberaní plavidla, teraz charterová cestovná kancelária očakáva od Vás. Plavidlo preto musíte vrátiť včas a v stave, v akom ste ho prevzali, resp. bez akýchkoľvek vonkajších a vnútorných poškodení, s úplným základným a doplnkovým vybavením a samozrejme s plnou nádržou paliva.
Tak, ako na začiatku, so zástupcom Adriatic.hr ešte raz prezriete všetky detaily a ak sa skonštatuje, že je všetko v poriadku, resp. že plavidlo je vrátene v rovnakom stave, v akom bolo odovzdané, môžete sa bez obáv rozlúčiť s Jadranom, samozrejme so spokojným srdcom a s nádejou, že čoskoro príde nasledujúce leto.
Ktoré zákony treba osobitne dodržiavať?
Rady a odporúčania, ktoré nasledujú, upozorňujú na následky, ktoré pre prírodu môže mať nezodpovedné správanie sa jednotlivcov. Zároveň sú príspevkom Adriatic.hr k zvyšovaniu uvedomelosti jednotlivcov z pohľadu ich vzťahu k prírode, tak aby prírodné krásy nášho pobrežia, mora a ostrovov zostali zachované aj pre nasledujúce generácie.
Toalety
Používanie toaliet v marínach a prístavoch je zakázané a pokuty za porušenie zákazu sú vysoké. Ak Vaše plavidlo kotví v prístave, používajte sanitárne toalety v priestoroch maríny alebo blízkeho pohostinského objektu. Ak sa nachádzate v zátoke, používajte toalety diskrétne a najskôr si overte, či sa v blízkosti nenachádzajú žiadni plavci.
Smeti a odpad
Použité a nepotrebné predmety, ako aj všetky ostatné druhy odpadu, nikdy neodhadzujte do mora a v žiadnom prípade ich nenechávajte na plážach a v zátokách, kde kotvíte. Najčastejšie totiž neexistuje služba, ktorá by odpadky z takýchto miest organizovane zbierala a odvážala ich na skládky. Smeti a ostatný odpad odkladajte výlučne na miestach vopred určených na tento účel v prístavoch a marínach, v ktorých kotvíte.
Zakladanie ohňa
Ak sa kvôli grilovaniu alebo vytvoreniu osobitnej atmosféry rozhodnete založiť oheň, urobte tak výlučne na samotnom pobreží, a nikdy nie v borovicovom lese alebo v bezprostrednej blízkosti akéhokoľvek rastlinstva. Oheň zakladajte s osobitnou opatrnosťou a kým je viditeľný aj najmenší plamienok, nenechávajte oheň ani na chvíľu bez dozoru. Bolo by vhodné, aby sa vo Vašej blízkosti nachádzal aj hasiaci prístoj z plavidla, vedro na vodu alebo akýkoľvek vhodný «nástroj», ktorý by Vám mohol pomôcť, ak by sa stalo niečo zlé.
Signálne rakety
So signálnymi raketami narábajte maximálne zodpovedne a uvedomelo, pretože viaceré skúsenosti ukázali, že aj ony môžu zapríčiniť požiar na pobreží, ak sa vystreľujú živelne a bez rozmýšľania.
Ohrozené druhy
Bez ohľadu na celkové bohatstvo a rôznorodosť flóry a fauny Jadranu hrozí určitým rastlinným a živočíšnym druhom, najčastejšie kvôli nekontrolovanému lovu, úplné vyhubenie. Svojim zodpovedným správaním chráňte flóru a faunu nášho Jadranu (neznečisťujte more, ryby lovte len v množstve, ktoré môžete skonzumovať, nezabíjajte zvieratá zo zábavy, netrhajte morské rastliny z nudy...).
Ekologické katastrofy
Ak si počas plavby všimnete akékoľvek náznaky ekologických katastrôf (naftové alebo olejové škvrny, uhynuté ryby, požiare...) alebo ak ich sami spôsobíte, okamžite o tom informujte najbližšiu správu prístavu alebo záchrannú službu, aby bolo možné katastrofu rýchlo a účinne dostať pod kontrolu.
Nech perla Mediteránu žiari čím dlhšie!